måndag, maj 15, 2006

Former i luften


Egentligen var det ingen som verkligen kunde lära mig hur man skulle teckna. Varken teckningsläraren i skolan eller Åke Skölds teckningskurs. Det enda de lärde mig var några kompositionsregler, fula streckgubbar och vilka pennor och penslar man skulle använda.
När jag själv började lära ut teckning, funderade jag mycket på hur man skulle lära ut denna kunskap.
För cirka 5 år sedan frågade en kompis som lärt sig olika inlärningstekniker, om jag inte såg former i luften.
Vadå! Se former i luften? Nej, det kan man väl inte göra.
Han hade hört att tecknare kunde se och vrida på bollar, rör, lådor och andra former.
Men jag funderade på det mer och funderade noga på hur jag tänker innan jag tecknar en bild. Så kom jag fram till att det nog var så att jag också såg former i luften. Men ofta går det så snabbt och automatiskt att man inte tänker på det.
Det är grunden till att kunna teckna.
Det verkar vara så med många kunskaper. För en själv är det så självklart, att man inte riktigt vet hur man gör. Det är ju svårt att veta vilken metod andra har. Man är inte ofta inne i andras hjärnor.
Jag gjorde fler övningar utifrån denna kunskap och märkte att de gav resultat och att eleverna blev också bättre och bättre.

Artikelillustrationen ovan är gjord av en ung praktikant på Serieskolan.com

Inga kommentarer: